Ine van Gils/ trompet, bugel

Ine

Ine begon ooit op piano met klassieke muziek, maar uiteindelijk werd jazz en alles wat daar tegenaan ligt, toch favoriet. Op enig moment besloot ze compleet opnieuw te beginnen op een instrument waarop maar één noot tegelijk gespeeld kan worden: de trompet. Na workshops, bigbands, salsa-projecten, ’n  jazz-oktet, startte zij samen met pianist/arrangeur Bert van der Veen een orkest waar het huidige BLAASWERK uit voort is gekomen. Horen&Zien:  “Bewogen Koper” (Johan van der Keuken), “Calle 54” (Fernand Trueba), “Elvis That’s the way it is” (Rick Schmidlin).

Harm Zwamborn/ bastrombone

Harm

Zoals vele koperblazers begon Harm, als 8-jarige, in de plaatselijke harmonie. Daarna kwamen de bandjes, de gelegenheidsensembles en de eerste van de vele big bands. Al snel werd hij verliefd op het specifieke geluid van de bastrombone: how low you can go? Door gebrek aan “high blowers” toch weer jaren terug naar de tenortrombone, o.a. in een symfonieorkest en in de Windmill Big Band. Toen was er ineens de kans in de bigband weer bastrombone te gaan spelen en kwam ook BLAASWERK op zijn pad. De bezetting van dit bizarre blaasorkest (het heeft een zgn. Chinese bezetting) werd een uitdaging om in te spelen en om liedjes voor te bewerken.

Marlies le Grand/ altsax

MarliesMarlies maakte zo’n vijftien jaar geleden de overstap van piano naar altsax en hiermee kwam de lol van samen muziek maken op gang. Buiten BLAASWERK is Marlies ook actief op de tenorsax bij de Pionier, volgt ze workshops en toetert ze op tenor of alt met een drietal muzikale vrienden. Bij BLAASWERK spelen is een uitdaging, omdat door het kleine aantal deelnemers iedereen flink aan de bak moet! Favoriete muziek? Situatie, bezigheden en humeur zijn bepalend: van het 2e Pianoconcert van Rachmaninov, Gerry Mulligan, Chet Baker tot De Staat en Stuf.

 

Wiemer Hoekstra/ altsax

Wiemer01Wiemer begon ooit na studie (weer) met muziek en via onder meer Paramount Jazzband, bigband Tony Verbeek, harmonie KNDA, Max-5 en Guitarians landde hij bij BLAASWERK aan. Uit het hele arsenaal aan houtblazers (klarinet, sopraan- t/m baritonsax) dat Wiemer beheerst, blaast hij voor BLAASWERK op de altsax.

 

Arthur Vroklage/ tenorsax

Arthur

Arthur is helemaal in zijn eentje onze tenorsaxofonist. Hij is het enige bandlid dat stelselmatig weigert om het tussenvoegsel “sax” in zijn naam te proppen. Nu heb je dat ook niet nodig, wanneer je blazers als Lester Young, Zoot Sims en Ben Webster tot je helden rekent. Vele jaren in big bands en jazzcombo’s hebben er wel voor gezorgd, dat hij alles afkeurt, wat niet swingt. Wanneer de geproduceerde muziek niet mooi is, begint hij erg donker te kijken, ook wanneer zijn eigen stemming hem niet bevalt. Hoedt u, wanneer de muziek te ingewikkeld dreigt te worden. Zijn motto: ‘Sartre had gelijk’.

Brigitte Overdam/ baritonsax

Brigitte

De steady baslijnen op deze “reus” onder de saxofoons zijn onmisbaar voor BLAASWERK. Brigitte speelde ruim 20 jaar altsaxofoon, maar stapte in 2010 over op de baritonsaxofoon toen zij gevraagd werd om in de blazerssectie van een Blues Brothers revival band te komen spelen. Ook in BLAASWERK ruilde ze na een aantal jaar haar altsaxofoon in voor de baritonsax. De baritonsaxofoon was namelijk  liefde op het eerste gezicht en zal een blijver zijn.